Školní poradenské pracoviště
• výchovný poradce Mgr. Lucie Vozná
• školní metodik prevence Mgr. Yvona Voráčová
• speciální pedagog Mgr. Petra Fešarová
Úkoly a cíle školského poradenského pracoviště
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami
- sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření
- prevenci školní neúspěšnosti
- kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu
k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění
- podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního
prostředí a s odlišnými životními podmínkami
- podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
- průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi
a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných
odlišností ve škole a školském zařízení
- včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních
kolektivů
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a
diskriminace
- průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných
školou
- metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně
pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy
- spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci
- spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými
poradenskými zařízeními
A. Výchovné poradenství
výchovný poradce Mgr. Lucie Vozná
Konzultační hodiny: po domluvě telefonem tel.: 739 648 738 nebo emailem lucie.vozna@zskrmelin.cz
PLÁN VÝCHOVNÉHO PORADCE PRO ŠKOLNÍ ROK
1. Metodická a informační činnost:
a) předávání informací z oblasti výchovného poradenství dalším pedagogickým pracovníkům
b) organizování školních vzdělávacích akcí v problematice specifických vzdělávacích potřeb
a sociálně patologických jevů
c) informace pro žáky a jejich rodiče o činnosti PPP, SPC a o dalších poradenských službách
d) poradenská činnost pro žáky v obtížných situacích, návrhy řešení konfliktních situací
e) poradenská pomoc pro rodiče žáků
f) péče o nadané žáky
g) spolupráce se školním metodikem prevence v oblasti prevence sociálně patologických jevů
h) poradenská pomoc při výběru školy při přestupu na 2. stupeň, víceletá gymnázia
2. Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných:
a) ve spolupráci s ostatními pedagogy sledovat žáky se vzdělávacími i výchovnými problémy,
se speciálními vzdělávacími potřebami, seznámit příslušené pedagogy s problematikou těchto
žáků
b) pomoc při zajišťování vyšetření žáků v PPP, SPC, konzultace s pracovníky SVP
c) pomoc učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciálně pedagogická
vyšetření
d) podílení se na zpracování dokumentace integrovaného žáka (IVP)
e) koordinace další péče o žáka – předmět speciálně pedagogické péče, pedagogická
intervence
f) vedení databáze integrovaných a šetřených žáků 1. stupně, kontrola následných vyšetření,
soustřeďování individuálních učebních plánů a odborných zpráv žáků v poradenské péči
g) konzultace individuálních plánů se školním psychologem, speciálním pedagogem nápravné
péče
h) pomoc při zápisu dětí do školy, spolupráce s učitelkami MŠ – školní zralost, odklad školní
docházky, informace pro rodiče budoucích školáků
ch) projednávání dodatečného školního odkladu školní docházky s třídními učiteli, přeřazení
žáka do jiného typu škol
i) spolupráce s třídními učiteli I. – V. tříd, asistenty pedagoga
j) vytvořit optimální podmínky pro nadané žáky, k rozvoji jejich talentu a nadání, ve
spolupráci s třídními učiteli seznámit příslušné pedagogy s problematikou těchto žáků
k) sledovat legislativu týkající se vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a
žáků nadaných
3. Specifické oblasti:
a) ve spolupráci s třídními učiteli sledovat nadané a talentované žáky, návrhy na další péči o
tyto žáky
b) pomoc při řešení konfliktních situacích ve škole: rodiče – učitel, učitel – žák, žák – žák
c) sledovat projevy zneužívání návykových látek a ostatních sociálně patologických jevů
(šikanování, vandalismus, rasismus, brutalita, kriminalita), návrh nápravných opatření
d) koordinace a spolupráce při osvětových a konzultačních akcích k problematice návykových
látek a ostatních patologických jevů
e) poradenská činnost pro rodiče a žáky při volbě studia na víceletém gymnáziu
Průběžné úkoly během celého školního roku
B. Školní metodik prevence
Mgr. Yvona Voráčová
Konzultační hodiny: po telefonické domluvě nebo mailem yvona.voracova@zskrmelin.cz
Náplň práce školního metodika prevence:
- koordinuje tvorbu preventivního programu školy
- realizuje preventivní aktivity školy (besedy apod.)
- spolupracuje s vedením školy, výchovným poradcem, ostatními pedagogy, školním
psychologem
- pracuje s žáky s potenciálem k rozvoji rizikového chování
- komunikuje se zákonnými zástupci žáků
- v případě nutnosti zároveň se zástupci školy spolupracuje s organizacemi působícími v
oblasti prevence (OSPOD, policie, apod.)
- účastní se pracovních seminářů a porad za účelem metodického vedení
Pracuje s prevencí:
- šikany, agrese, kyberšikany
- záškoláctví
- skrytého záškoláctví s vědomím rodičů
- rasismu a xenofobie
- působení sekt a extrémistických náboženských směrů
- rizikového sexuálního chování
- užívání tabáku, drog a alkoholu
- závislostního chování (hazard, počítačové hry, mobil, sociální sítě...)
- poruch příjmu potravy, sebepoškozování
- zanedbávání, zneužívání či týrání dítěte
- kriminálního chování
C. Školní speciální pedagog:
Mgr. Petra Fešarová
Konzultační hodiny: po telefonické nebo emailové domluvě petra.fesarova@zskrmelin.cz
- Intervenční podpora při realizaci plánu pedagogické podpory
- Dlouhodobá i krátkodobá individuální speciálně pedagogická péče za účelem
naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti,
reedukační, kompenzační a stimulační činnosti, se žákem s rizikem vzniku speciálních
vzdělávacích potřeb (vzdělávací činnosti, stimulační činnosti).
- Dlouhodobá i krátkodobá speciálně pedagogická péče o skupiny žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační,
kompenzační a stimulační), se skupinami žáků s rizikem vzniku speciálních
vzdělávacích potřeb (vzdělávací činnosti, stimulační činnosti).